INFORMACJA Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY
MIEJSKIEJ ZAWIDÓW ZA I PÓŁROCZE
Wysoka Rado !
Realizacja uchwalonego budżetu miasta oraz zadań rzeczowych za I półrocze 2003 roku przedstawia się następująco:
I.BUDŻET
1.Dochody
-------------
Uchwalony budżet na dzień 1 stycznia 2003 roku wynosił po stronie dochodów i po stronie wydatków 6.942.131 zł. W trakcie wykonywania budżetu na przestrzeni I półrocza 2003 roku wprowadzono szereg zmian zarówno po stronie dochodów jak i wydatków na podstawie Zarządzeń Burmistrza Miasta oraz Uchwał Rady Miejskiej co w konsekwencji spowodowało zwiększenie budżetu po stronie dochodów o kwotę 128.999 zł oraz zwiększenie wydatków o kwotę 364.524 zł.
Ogółem budżet po wprowadzeniu powyższych zmian wyniósł po stronie dochodów 7.071.130 zł , natomiast po stronie wydatków 7.306.655 zł. Ustalony deficyt budżetu w wysokości 235.525 zł został pokryty przez nadwyżkę budżetową z roku 2002 w wysokości 140.525 zł oraz pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 95.000 zł.
Dochody za w)w okres zostały zrealizowane w wysokości 3.882.776 zł co stanowi 55 % planu rocznego.
Szczegółowa realizacja dochodów ze wszystkich tytułów została przedstawiona w załączniku nr.1 do niniejszej informacji.
Realizacja dochodów w poszczególnych działach przedstawia się następująco:
Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa
-------------------------------------------------
Dochody w tym dziale zostały zrealizowane w wysokości 266.261 zł co stanowi 59 % planu rocznego w tym:
- wpływy z opłat za zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości 31.603 zł co stanowi 59 % planu rocznego,
- dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych 155.798 zł co stanowi 46 % planu rocznego z tego:
a)dochody z dzierżawy mienia gminy – 37.440 zł,
b)dochody z najmu lokali mieszkalnych - 118.358 zł w tym przekazanie wpłat z
dodatków mieszkaniowych - 33.323 zł,
- wpływy z tytułu przeniesienia prawa własności przez osoby fizyczne – 3.430 zł co
stanowi 69 % planu rocznego,
- wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości – 72.047 zł co
stanowi 113 % planu rocznego,
- odsetki od nieterminowych wpłat – 1.531 zł tj. 31 % planu rocznego,
- różne dochody tj. opłaty za szyldy i reklamy na budynkach będących w zasobach gminy , wpłaty na poczet przeniesienia prawa własności – 1.852 zł tj. 62 % planu rocznego.
Dział 750 Administracja publiczna
---------------------------------------------
Realizacja dochodów w tym dziale wynosi 37.496 zł co stanowi 50 % planu rocznego w tym:
a)dotacja celowa z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej
18.931 zł tj.54 % planu rocznego,
b)dochody zrealizowane przez Urząd Miejski wynoszą 18.565 zł tj. 47 % planu rocznego w tym:
-wpływy ze sprzedaży specyfikacji przetargowych – 969 zł,
-wpływy z wynajmu pomieszczeń Urzędu Miejskiego – 10.612 zł,
-odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych – 6.255 zł,
-prowizje od sprzedanych znaków skarbowych oraz inne dochody – 729 zł,
Dział 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zrealizowane dochody w tym dziale wynoszą 6.023 zł tj. 95 % planu rocznego i są to dotacje z budżetu państwa w tym:
-336 zł na aktualizację stałego rejestru wyborców,
- 5.687 zł na pokrycie kosztów związanych z referendum ogólnokrajowym.
Dział 752 Obrona narodowa
-------------------------------------
Dochody w tym dziale zostały zrealizowane w 100 % planu rocznego tj.500 zł i jest to dotacja przyznana z budżetu państwa na zadania obronne.
Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
------------------------------------------------------------------------------------
Planowana dotacja z budżetu państwa na zadania w zakresie obrony cywilnej w wysokości 500 zł została w 100 % przekazana do budżetu gminy.
Dział 756 Dochody od osób prawnych , od osób fizycznych i innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dochody w tym dziale zostały zrealizowane w 43 % planu rocznego tj. 999.262 zł w tym:
a)wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych – 6.922 zł tj. 21 % planu rocznego
b)wpływy z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych – 252.721 zł tj. 45 % planu rocznego,
c)wpływy z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od spadków i darowizn
,podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych – 371.426 zł tj. 51 % planu rocznego,
d)wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw – 67.332 zł tj. 60 % planu rocznego,
e)udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – 300.861 zł tj. 34% planu rocznego.
Dział 758 Różne rozliczenia finansowe
-------------------------------------------------
Dochody w tym dziale zostały zrealizowane w 59 % planu rocznego tj. 2.075.150 zł w tym:
a)część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego – 1.697.344 zł tj.62 % planu rocznego,
b)część podstawowa subwencji ogólnej dla gmin – 257.406 zł tj. 50 % planu rocznego,
c)część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin – 121.114 zł tj. 50 % planu rocznego
Dział 801 Oświata i wychowanie
------------------------------------------
Zrealizowane dochody w tym dziale wynoszą 32.557 zł tj.55 % planu rocznego w tym:
a)szkoła podstawowa – 16.279 zł i są to dochody z tytułu:
-najmu pomieszczeń w szkole podstawowej – 1.080 zł,
-odsetki od środków na rachunku bankowym – 146 zł,
-darowizny na rzecz szkoły – 550 zł,
-różne dochody – 175 zł,
-dotacja z budżetu państwa na zakup wyprawek dla uczniów klas pierwszych – 1.008 zł,
-dotacja z budżetu gminy Sulików na pokrycie części kosztów związanych z uczęszczaniem
dzieci z terenu gminy Sulików do szkoły w Zawidowie – 13.320 zł,
b)gimnazja – 9.317 zł w tym:
-odsetki od środków na rachunku bankowym – 137 zł,
-dotacja z budżetu gminy Sulików na pokrycie części kosztów związanych z uczęszczaniem
dzieci z terenu gminy Sulików do gimnazjum – 9.180 zł,
c)6.961zł – jest to dotacja otrzymana z budżetu państwa na dofinansowanie funduszu świadczeń socjalnych emerytowanych nauczycieli.
Dział 853 Opieka społeczna
------------------------------------
Planowane dochody w tym dziale zostały zrealizowane w 66 % planu rocznego tj.291.258 zł w tym:
a)dotacja z budżetu państwa na opłacenie składek na ubezpieczenia zdrowotne – 4.800 zł tj.
53 % planu rocznego,
b)dotacja z budżetu państwa na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne – 119.500 zł tj. 57 % planu rocznego,
c)dotacja z budżetu państwa na dodatki mieszkaniowe – 95.205 zł tj. 100 % planu rocznego.
d)dotacja z budżetu państwa na zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze – 8.229 zł 43 % planu rocznego,
e)ośrodek pomocy społecznej - 41.695 zł tj. 54 % planu rocznego w tym:
-odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym – 195 zł,
-dotacja z budżetu państwa na utrzymanie ośrodka pomocy społecznej – 41.500 zł,
f)wpływy z tytułu świadczonych usług opiekuńczych – 538 zł tj. 30 % planu rocznego,
g)pozostała działalność – 21.291 zł tj. 72 % planu rocznego w tym:
-różne dochody – 31 zł,
-dotacja z budżetu państwa na zakup wyprawki dla uczniów klas pierwszych – 1.260 zł,
-dotacja z budżetu państwa na dożywianie dzieci – 20.000 zł.
Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza
---------------------------------------------------------
Zrealizowane dochody w tym dziale wynoszą 8.628 zł co stanowi 53 % planu rocznego w tym:
a)wpływy z wynajmu pomieszczeń przedszkola oraz partycypacja rodziców w kosztach funkcjonowania przedszkola – 8.345 zł co stanowi 56 % planu rocznego,
b)odsetki od środków na rachunku bankowym - 26 zł ,
c)różne dochody – 27 zł tj.27 % planu rocznego,
d)dotacja celowa z budżetu państwa na dofinansowanie funduszu świadczeń socjalnych emerytowanych nauczycieli – 230 zł co stanowi 22 % planu rocznego.
Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
-------------------------------------------------------------------------
Dochody w tym dziale zostały zrealizowane w 87 % planu rocznego tj. w wysokości 165.141 zł w tym:
a)dotacja z Wojewódzkiego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki we Wrocławiu – 95.000 zł oraz dotacja z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 50.000 zł tj.100% planu rocznego,
b)dotacja z budżetu państwa na pokrycie kosztów oświetlenia na drogach powiatowych i wojewódzkich – 20.141 zł tj. 45 % planu rocznego,
Reasumując dochody należy stwierdzić, że ogółem należności na dzień 30 czerwca 2003 roku wyniosły 4.977.910 zł zrealizowane zostały w wysokości 3.882.776 zł.. Zaległości na dzień 30 czerwca 2003 roku wynoszą 590.950 zł i są to:
-opłaty za użytkowanie wieczyste – 10.543 zł,
-dzierżawę mienia gminy – 10.638 zł,
-czynsz najmu za lokale mieszkalne – 50.285 zł,
-opłaty za szyldy i reklamy – 549 zł,
-karta podatkowa – 13.489 zł,
-podatek od nieruchomości osób prawnych – 368.356 zł,
-podatek od środków transportowych osób prawnych – 15.361 zł,
-podatek od nieruchomości osób fizycznych – 93.434 zł,
-podatek rolny osób fizycznych – 16.665 zł,
-podatek od środków transportowych osób fizycznych -5.511 zł
-podatek od spadków i darowizn – 5.012 zł,
-wpływy z opłaty skarbowej – 788 zł,
-opłaty za przedszkole – 319 zł.
Natomiast nadpłaty na dzień 30 czerwca 2003roku wynoszą 32.371 zł w tym:
-opłaty za użytkowanie wieczyste – 4.834 zł,
-dzierżawę mienia gminy – 1.663 zł,
-czynsz najmu za lokale mieszkalne – 16.679 zł,
-sprzedaż mienia gminy – 502 zł,
-karta podatkowa - 769 zł,
-podatek od nieruchomości osób prawnych – 135 zł,
-podatek od czynności cywilnoprawnych osób prawnych – 490 zł,
-podatek od nieruchomości osób fizycznych – 635 zł,
-podatek rolny osób fizycznych – 171 zł,
-podatek od środków transportowych osób fizycznych – 11 zł,
-podatek od posiadania psów – 7 zł,
-podatek od czynności cywilnoprawnych osób fizycznych – 4.037zł,
-podatek dochodowy osób prawnych – 2.336 zł,
-czynsz najmu pomieszczeń Szkoły Podstawowej – 102 zł.
Skutki obniżenia stawek podatków wynoszą 36.878 zł w tym:
a)podatek od nieruchomości osób prawnych – 8.463 zł,
b)podatek od nieruchomości osób fizycznych – 25.165 zł,
c)podatek od psów – 3.250 zł
Skutki udzielonych ulg w spłacie należności budżetowych wyniosły 57.645 zł w tym:
a)umorzenia – 6.635 zł w tym :
-podatek od nieruchomości osób fizycznych – 165 zł,
-podatek rolny osób fizycznych – 395 zł,
-podatek od środków transportowych – 6.075 zł (odsetki)
b)odroczenia terminu zapłaty – 15.066 zł w tym:
-podatek od nieruchomości osób prawnych – 3.164 zł,
-podatek od nieruchomości osób fizycznych – 262 zł,
-podatek rolny osób fizycznych – 293 zł,
-podatek od środków transportowych osób fizycznych – 11.347 zł
c)zwolnienia z mocy uchwały (jednostki organizacyjne gminy) – 35.944 zł w tym:
-podatek od nieruchomości osób prawnych – 35.944 zł.
W trakcie realizacji dochodów budżetu miasta na przestrzeni I półrocza br. wystawiono 443 upomnień i 96 tytułów wykonawczych. W analizowanym okresie wydano 16 Zarządzeń Burmistrza Miasta oraz podjęto 3 Uchwały Rady Miejskiej w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta.
2.Wydatki
Planowane wydatki w kwocie 7.306.655 zł zostały zrealizowane w wysokości 3.761.061 zł co stanowi 51 % planu rocznego. Szczegółowa realizacja wydatków w poszczególnych paragrafach została przedstawiona w załączniku nr.2 do niniejszej informacji.
II. REALIZACJA WYDATKÓW W POWIĄZANIU Z ZADANIAMI RZECZOWYMI
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Realizacja wydatków w powiązaniu z zadaniami rzeczowymi w zakresie zadań własnych , zadań zleconych z mocy ustawy oraz stosownych porozumień odbywała się sukcesywnie w miarę realizowanych dochodów i przedstawia się następująco w poszczególnych działach:
Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo
------------------------------------------
Wydatki w tym dziale zostały wykonane w wysokości 184 zł tj. 43 % planu rocznego i są to wydatki związane z wpłatą gminy na rzecz izby rolniczej w wysokości 2 % uzyskanych wpływów z podatku rolnego.
Dział 400 Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę
------------------------------------------------------------------------------------------------
Wydatki w tym dziale zostały wykonane w wysokości 6.233 zł co stanowi 3 % planu rocznego.
Kwotę 6.233 zł wydatkowano jako dopłatę do 1 m3 wody i ścieków dla gospodarstw domowych z dniem 1 kwietnia 2003 roku.
Dokumentacji dotycząca modernizacji Zakładu Uzdatniania Wody zostanie wykonana w II półroczu br oraz zostanie rozpoczęta częściowa modernizacja. Zgodnie z podpisaną umową termin opracowania dokumentacji to 25.09.2003 r, wartość zadania 47.580 zł.
Dokumentacja dotycząca likwidacji sieci energetycznych średniego napięcia od rozdzielni przy ul .C .Skłodowskiej do ul. Zgorzeleckiej i Lubańskiej wraz z opracowaniem dokumentacji dotyczącej kablowanie dróg wytyczonych na nowym osiedlu mieszkaniowych przy ul .Okrzei zostanie wykonana w II półroczu br.
Dział 600 Transport i łączność
----------------------------------------
Planowane wydatki w tym dziale w wysokości 71.372 zł zostały zrealizowane w 67 % planu tj.47.779 zł w tym :
a)zakup lampek świątecznych do dekoracji ulic- 489 zł,
b)zakup mieszanki tłuczniowej – 2.048 zł
c)naprawa nawierzchni ulic na terenie miasta – 44.994 zł
d)montaż tablicy informacyjnej i słupków przy ul .Kopernika – 248 zł.
Do dnia 15.07.2003 r zostaną odnowione znaki poziome na drogach gminnych , wartość zadania 3.300 zł. W II półroczu br zostaną odnowione znaki pionowe na terenie miasta.
Trwa opracowanie dokumentacji dotyczącej wykonania nawierzchni wraz z chodnikami przy ul. Pułaskiego oraz odtworzenie ul .Kościelnej. Termin opracowania dokumentacji to 30.09.2003 roku, wartość zadania 12.000 zł.
Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa
------------------------------------------------
Wydatki w tym dziale zostały wykonane w 44 % planu rocznego tj. w wysokości 129.383 zł w tym wydatki związane z gospodarką gruntami i nieruchomościami w wysokości 21.316 zł oraz wydatki związane z zasobami mieszkaniowymi w wysokości 108.067 zł.
W ramach wydatków związanych z gospodarką gruntami i nieruchomościami pokryto koszty związane z wycenami i podziałami nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub przekazania w użytkowanie wieczyste, zmianami w księdze wieczystej gminy oraz pokryto koszty związane ze zmianą sposobu użytkowania gruntów. W ramach wykorzystanych środków na gospodarkę mieszkaniową w wysokości 108.067 zł pokryto następujące wydatki:
a)składki ZUS i Funduszu Pracy od umowy zlecenia(usługi elektryczne) – 413 zł,
b)zakup materiałów do usuwania awarii – 3.876 zł,
c)zakup energii i wody – 53.613 zł,
d)usługi remontowe –22.080 zł,
e)wywóz nieczystości stałych i płynnych , usługi kominiarskie i transportowe – 27.504 zł,
f)odszkodowanie za zalane mieszkanie – 581 zł
Rozliczenie kosztów poniesionych na usunięcie awarii i remonty bieżące w analizowanym okresie przedstawia załącznik nr.6 do niniejszej informacji.
W II półroczu br. zostaną przeprowadzone planowane remonty dachów przy ul .Lubelskiej nr 1 i ul .Dworcowej nr 3.Ponadto zostaną wykonane prace zduńskie w poszczególnych lokalach mieszkalnych.
Dział 710 Działalność usługowa
-----------------------------------------
Planowane wydatki w tym dziale w wysokości 15.000 zł zostaną wykonane w II półroczu br i będą to wydatki związane z opracowaniem